Den femte årstiden av N K Jemisin

Hugo-priset är ett av världens mest prestigefulla priser för science fiction-litteratur. N K Jemisin har vunnit priset inte bara en, utan tre gånger, för de tre delarna i serien Den söndrade jorden. Nu utkommer trilogin på svenska, och jag vill bara säga grattis till alla er som har denna makalösa läsupplevelse framför er.

Berättelsen utspelar sig i en orolig värld, på en kontinent som kallas Stillheten. Själva jorden är ständigt i uppror, och jordskalv, vulkanutbrott och askmoln är en del av vardagen. Med ojämna mellanrum inträffar så den femte årstiden, då naturkatastroferna blir så stora att själva civilisationen hotar att kollapsa. För att hålla människosläktet vid liv har man byggt upp ett hårt kontrollerat kastsystem där alla vet sin plats. En grupp, orogenerna, har förmågan att kontrollera seismiska krafter – de är därmed absolut nödvändiga för kontinentens överlevnad, men samtidigt hatade och föraktade. Den första boken Den femte årstiden följer tre orogener: den unga Damaya som skickats bort från sin familj till Navet där hon ska utbildas och tränas i att hantera sina krafter; den rebelliska Syenite som skickas ut på uppdrag från Navet tillsammans med den högre rankade orogenen Alabaster; och slutligen Essun, som lever i ett litet samhälle där ingen vet om hennes krafter, men där allt förändras när hennes man inser att ett av deras barn visar tecken på orogeni.

En femte årstid är i antågande, och bit för bit knyts dessa tre livsöden samman, i en berättelse som inte liknar något annat. Tonen är kärv, både återhållen och explosiv, som en spegling av själva Stillhetens brutalitet. Det är också fascinerande att läsa en sci fi-historia som till en början har blicken enbart riktad nedåt, ner i jorden, in i berget. I de två följande delarna Obeliskporten och Stenhimlen vidgas berättelsen, och en del blickar vänds också uppåt…

Den söndrade jorden låter sig inte sammanfattas så lätt, men jag kan säga en sak: detta är något av det bästa och mest storslagna jag läst.

Målgrupp:

Taggar: