Ringaren i Notre Dame

Måndagen den 15:e april fattade katedralen Notre Dame i Paris eld efter ett elfel. Nu när denna världsberömda katedral uppmärksammas och sörjs världen över tar vi tillfället i akt att presentera ett tips på en bok vars handling utspelar sig i och omkring Notre Dame. Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo, från 1831. Handlingen utspelar sig i 1400-talets Paris. Den döve och vanskapte Quasimodo har uppfostrats av den mäktige ärkedjäknen Frollo i katedralen Notre Dame, och han arbetar som klockringare. De få gånger Quasimodo vågat sig ut i staden, mot Frollos förbud, har han blivit utsatt för hån och förakt, gjord till ett åtlöje på grund av sitt yttre. Quasimodo förälskar sig i den vackra Esmeralda, som blivit bortrövad av en grupp skurkaktiga romer då hon var liten. Även Frollo förälskar sig i henne och försöker komma åt henne på alla sätt han kan. Detta blir upptakten till en ödesdiger tragedi för de inblandade i och kring katedralen Notre Dame. I Ringaren i Notre Dame skildrar Victor Hugo orättvisorna i det medeltida rättssystemet, där godtycklighet, vinningslystnad och fördomar går före rättssäkerhet. Det skildrar också olycklig kärlek och begär samt hur dessa faktorer kan övergå i antingen en hatisk förföljelse eller ett självdestruktivt beteende. Romanen är ständigt aktuell i att det också skildrar fördomar och förlöjligande mot människor med ett avvikande och vanskapt yttre, något som var vanligt då, liksom i Hugos samtid och som vi märker av än i dag. Romanen har filmatiserats ett antal gånger och för en yngre generation är i synnerhet Disneys Ringaren i Notre Dame från 1996 välbekant. Men den som läser romanen med Disneys tolkning av romanens upplösning i minnet, kommer att upptäcka att Disneys tolkning är betydligt skonsammare än romanen.

Målgrupp:

Tipsat av: - den 23 april 2019